12.01.2018

Jak odnowić swoje ciało: post i autofagia




3 października Zgromadzenie Noblowskie w Karolinska Institutet przyznało Nagrodę Nobla w dziedzinie fizjologii i medycyny Yoshinoriowi Ohsumiemu, za odkrycie mechanizmów autofagii.
Czym jest autofagia? Słowo pochodzi od greckiego auto (samo) i fagein (do jedzenia), więc słowo to dosłownie znaczy jeść. Zasadniczo jest to mechanizm pozbywania się całego zużytego, starego mechanizmu komórkowego (organelli, białek i błon komórkowych), kiedy nie ma już energii wystarczającej do jego podtrzymania. Jest to regulowany, uporządkowany proces degradacji i recyklingu komponentów komórkowych. 

Istnieje podobny, lepiej znany proces zwany apoptozą, znany również jako programowana śmierć komórki. Komórki po określonej liczbie podziałów są zaprogramowane na śmierć. Choć może to brzmieć początkowo makabrycznie, musisz wiedzieć, że proces ten jest niezbędny do utrzymania dobrego zdrowia. Załóżmy na przykład, że jesteś właścicielem samochodu. Kochasz ten samochód. Lubisz jeździć, ale po kilku latach zaczyna wyglądać gorzej. Po kilku kolejnych nie wygląda na nowy. Samochód kosztuje tysiące każdego roku. Do tego cały czas się psuje. Czy lepiej jest go trzymać, czy wymienić? Oczywiście, jeżeli masz środki (a organizm ma wszystkie potrzebne części zamienne), lepiej go wymienić. 

To samo dzieje się z komórkami ciała. Komórki stają się stare i nie pełnią juz swojej funkcji wydajnie. Lepiej dla nas, żeby zostały zaprogramowane na śmierć, gdy ich przydatność się wyczerpie. Brzmi to okrutnie, ale takie jest życie. Jest to proces apoptozy, w którym komórki mają umrzeć po pewnym czasie. To jak wymiana samochodu. Po pewnym czasie pozbędziesz się samochodu, czy nadal działa, czy nie. 

Autofagia - zastępowanie starych części komórki 


Jednak czasami wystarczy wymienić akumulator, wyrzucić stary i kupić nowy. Dzieje się tak również w komórkach. Zamiast zabijać całą komórkę (apoptoza), chcesz tylko wymienić niektóre części komórki. Jest to proces autofagii, w którym organelle komórkowe są niszczone, a nowe są dobudowywane, aby je zastąpić. Stare błony komórkowe, organelle i inne szczątki komórkowe można usunąć. Odbywa się to poprzez wysłanie ich do lizosomu, który zawiera enzymy do degradacji białek. 

Autofagia została po raz pierwszy opisana w 1962 roku, kiedy naukowcy zauważyli wzrost liczby lizosomów (części komórki, która niszczy zużyte części) w szczurzych komórkach wątroby, po podaniu glukagonu. Nagrodzony przez Nobla naukowiec Christian de Duve ukuł termin autofagia. Uszkodzone części komórki i niewykorzystane białka zostają specjalnie oznaczone do zniszczenia, a następnie wysyłane są do lizosomów w celu zakończenia pracy. 

Jednym z kluczowych regulatorów autofagii jest białko kinaza, nazwana ssaczym celem rapamycyny (mTOR). Kiedy aktywuje się mTOR, tłumi autofagię, a gdy jest nieaktywny, promuje jej działanie.
Co aktywuje autofagię? 

Brak składników odżywczych jest kluczowym aktywatorem autofagii. Pamiętaj, że glukagon jest rodzajem przeciwnego hormonu do insuliny. Jeśli insulina wzrośnie, glukagon spadnie. Jeśli insulina spadnie, glukagon wzrośnie. Kiedy jemy, insulina idzie w górę i glukagon spada. Kiedy nie jemy insulina spada, a glukagon rośnie. Ten wzrost glukagonu stymuluje proces autofagii. W rzeczywistości, post (podnosi glukagon) zapewnia największy znany impuls do autofagii.
Jest to w istocie forma oczyszczenia komórek. Ciało identyfikuje zużyte organella komórkowe i oznacza je do zniszczenia. To nagromadzenie wszystkich tych śmieci może być odpowiedzialne za wiele skutków starzenia się. 

Post jest w rzeczywistości o wiele bardziej korzystny niż samo stymulowanie autofagii. Robi dwie dobre rzeczy. Poprzez stymulację autofagii usuwamy wszystkie nasze stare, niezdrowe białka i części komórkowe. W tym samym czasie post stymuluje również hormon wzrostu , który mówi naszemu ciału, aby zaczął wytwarzać nowe części ciała. Naprawdę dajemy naszemu ciału pełną renowację.
Musisz pozbyć się starych rzeczy, zanim będziesz mógł włożyć nowe rzeczy. Pomyśl o odnowieniu kuchni. Jeśli masz stare, brudne szafki w kolorze limonki, musisz je zdjąć, zanim zawiesisz nowe. Tak więc proces destrukcji (usuwania) jest tak samo ważny jak proces tworzenia. Post może w pewnym sensie odwrócić proces starzenia, pozbywając się starych śmieci komórkowych i zastępując je nowymi częściami. 

Wysoce kontrolowany proces 


Autofagia jest wysoce regulowanym procesem. Jeśli byłby poza kontrolą, byłoby to szkodliwe. W komórkach ssaków spadek aminokwasów jest silnym sygnałem dla autofagii, ale rola poszczególnych aminokwasów jest zmienna. Jednak poziomy aminokwasów w osoczu różnią się tylko nieznacznie. Uważa się, że sygnały aminokwasowe i sygnały czynnika wzrostu / insuliny zbiegają się na szlaku mTOR - czasami nazywanym głównym regulatorem sygnalizacji substancji odżywczych. 

Dlatego podczas autofagii, stare składniki zużytej komórki są rozkładane na aminokwasy składowe (budulec białek). Co dzieje się z tymi aminokwasami? We wczesnych stadiach głodzenia poziom aminokwasów zaczyna wzrastać. Uważa się, że te aminokwasy pochodzące z autofagii są dostarczane do wątroby w celu glukoneogenezy. Można je również podzielić na glukozę w cyklu kwasu trójkarboksylowego (TCA). Trzeci potencjalny los aminokwasów to właczenie do nowych białek. 

Konsekwencje gromadzenia starych białek w każdym miejscu można zaobserwować w dwóch głównych przypadkach - chorobie Alzheimera i raku. Choroba Alzheimera polega na gromadzeniu nieprawidłowego białka - albo amyloidu beta, albo białka Tau, które ograniczaja działanie mózgu. Byłoby sensowne, gdyby proces taki jak autofagia, która ma zdolność oczyszczania organizmu ze starego białka, mogła zapobiec rozwojowi chorób neurodegeneracyjnych. 

Co wyłącza autofagię? Jedzenie. Glukoza, insulina (lub zmniejszony glukagon) i białka wyłączają ten samoczyszczący proces. I to nie zajmuje wiele czasu. Nawet niewielka ilość aminokwasu (leucyny) może zatrzymać autofagię Dlatego proces autofagii jest unikalny dla postu - coś, czego nie można znaleźć w prostych kalorycznych ograniczeniach lub dietach. 

Oczywiście istnieje tu równowaga. Zachorujesz na skutek zbyt dużej autofagii, a także zbyt małej. Co prowadzi nas z powrotem do naturalnego cyklu życia - święta i post. Nie stała dieta. Pozwala to na wzrost komórek podczas jedzenia i oczyszczanie komórek podczas postu - równowagę. Życie polega na równowadze.
-
dr Jason Fung, na dietdoctor.com

15.11.2017

Mit: dieta niskowęglowodanowa uszkadza nerki


Czy dieta niskowęglowodanowa może uszkodzić nerki? To mało prawdopodobne. Wiele osób nadal uważa, że ​​dieta niskowęglowodanowa jest z konieczności bardzo bogata w białko, co może nadwerężyć nerki. Jest to mit oparty na dwóch nieporozumieniach.

13.09.2017

Dlaczego mięso nas NIE zabija





Ostatnie nagłówki gazet regularnie krzyczą „Mięso zabija!”. Nic tak nie sprzeda nakładu, jak stary dobry straszak „mięso”. Albo „tłuszcz nasycony”. Przyjrzyjmy się najnowszemu szeroko dyskutowanemu badaniu i spróbujmy dojść do sensownych wniosków. Badanie nazywało się „Powiązanie spożycia białek zwierzęcych i roślinnych ze śmiertelnością ” i pojawiło się w renomowanym czasopiśmie naukowym JAMA Internal Medicine.

01.02.2017

Zanim dasz sobie wyciąć żołądek



(tłumaczenie tekstu Sarah Hallberg i Osama Hamdy z The New York Times, autorzy są lekarzami) 

W tym roku, Agencja Żywności i Leków (Food and Drug Administration) zatwierdziła procedurę odchudzającą, w której cienka rurka umieszczona w żoładku wyprowadza część jedzenia z organizmu, zanim wszystkie kalorie zostaną wchłonięte. Niektórzy nazwali to "medycznie zatwierdzoną bulimią" i jest to najnowsza metoda w desperackich poszukiwaniach nowych sposobów ograniczenia rosnących słupków otyłości i cukrzycy typu 2. Jedna trzecia dorosłych Amerykanów jest obecnie otyła, jedna trzecia ma nadwagę i cukrzyca dotyczy  29 milionów osób (10% populacji, dokładnie tyle jest też w Polsce). Kolejne 86 milionów Amerykanów ma tzw. stan przedcukrzycowy. Żadne z proponowanych rozwiązań nie wnosi niczego do tej epidemii.

09.09.2016

Co post oznacza dla mózgu




tłum. z collective-evolution.com
 
Poniżej znajduje się wykład pochodzący z TEDx (coroczna konferencja, na której naukowcy i zaproszone ciekawe osobistości przedstawiają swoje najróżniejsze idee i przesłania), wygłoszony przez Marka Mattsona, obecnego szefa Laboratorium Neurologii w Narodowym Instytucie Starzenia (USA). Dr Mattson jest również profesorem na Uniwersytecie Hopkinsa (USA, w Baltimore) i wiodącym naukowcem w dziedzinie komórkowych i molekularnych mechanizmów będących podstawą wielu chorób neurodegeneracyjnych, jak choroby Parkinsona i Alzheimera.  

10.02.2016

Przyczyny zespołu jelita drażliwego, których Twój lekarz nie szukał





Zespół jelita drażliwego (ZJD, ang. IBS) dotyczy 13% Polek i Polaków (15% w USA) i jest drugą przyczyną zwolnień z pracy (zaraz za przeziębieniem). Niestety typowe leczenie jest nieskuteczne, ponieważ skupia się tylko na objawach choroby (wzdęcia, dyskomfort, ból brzucha), nie analizując przyczyn. Dowiedz się co naprawdę jest powodem zespołu jelita drażliwego, abyś w końcu mógł poczuć się lepiej i zachować ten stan na dłużej.

28.01.2016

Terapeutyczne właściwości diety ketogenicznej, głos ekspertów.



Tłumaczenie artykułu z bloga Franziski Spritzler, uznanej dietetyczki, eksperta diety ketogenicznej 


Jakie nazwiska przychodzą do głowy, kiedy słyszysz określenie „Ekspert diety ketogenicznej”? Dla mnie taka lista to nazwiska badaczy: dra Steva Phinneya, dra Jeffa Volka, dra Thomasa Sezyfrieda, lek. med. Adrienne Scheck, lek. med. Eugene Fine, dra Dominica D’Agostino i lek. med. Colina Champa. Jest więcej naukowców, którzy prowadzą badania nad dietą ketogeniczną lub używają jej w praktyce i rozumieją jej korzyści oraz ograniczenia w zakresie metabolizmu i terapii.

21.11.2015

Dieta GAPS - sprawdzona metoda na zaburzenia psychiczne i problemy jelitowe.



Dieta GAPS – wprowadzenie

GAPS to dieta pomocna w problemach z nauką, problemami psychicznymi, fizycznymi, jak autyzm, nadaktywność, brak koncentracji, dysleksja, depresja, schizofrenia, zaburzenia odżywiania, epilepsja i wiele podobnych zaburzeń.

GAPS bazuje na diecie SCD (Specific Carbohydrate Diet) stworzonej przez dr Haas w pierwszej połowie  XX wieku. W 1951 roku wydała pierwszą, prestiżową publikację „The menagement of celiac disease”, która została uznana za prestiżową, uhonorowana nagrodami. Później skupiono się tylko na glutenie i książkę uznano za nieaktualną. I niesłusznie.

Informacje zawarte w „The menagement of celiac disease” powróciły za sprawą Elaine Gottschall – osiągnęła sukces stosując dietę SCD u chorej córki. Przez kolejne lata pomogła tysiącom innych osób chorych na chorobę Crohna (choroba zapalna jelit), wrzodziejące zapalenie jelita grubego, celiakie, zapalenie uchyłków jelitowych i różne typy chronicznej biegunki.

Jednak najszybsze i najlepsze efekty zaobserwowano u dzieci cierpiących na problemy z trawieniem oraz zaburzenia zachowania takie jak autyzm, nadaktywność, lęki nocne. Gottschal poświęciła lata na analizy biochemii diety i wydała książkę „Breaking vicious cycle. Intestinal health trough diet”.
Dr Natasha Campbell-McBride używa w swojej klinice diety SCD od wielu lat i zebrała doświadczenie kliniczne do prowadzenia diety w zaburzeniach psychologicznych. Jej wersja – dieta GAPS - nieco różni się od diety SCD, jednak na niej bazuje, rozszerzając ją w niektórych aspektach. GAPS składa się z kilku etapów i warto przez wszystkie przejść. 

25.06.2015

Pierwszy stopień zdrowia - kwaśny żołądek



Zakwaszenie żołądka


Odpowiednie zakwaszenie żołądka (czyli odczyn, pH soków żołądkowych) ma zasadnicze znaczenie dla odpowiedniego trawienia. Bez sprawnego układu trawiennego jesteśmy narażeni na choroby.
Trawienie zaczyna się już w ustach, w żołądku kwas i enzymy rozdrabniają białka, aby w odpowiedniej postaci – krótkie elementy - dostały się do jelita, a tam pojedyncze aminokwasy (cegiełki budujące białka) dostają się do krwi i biorą udział w budowie naszych własnych białek (mięśni, elementów całego ciała, enzymów i wielu innych niezbędnych do życia cząstek).

30.03.2015

Jakie tłuszcze nadają się do gotowania?



Tłuszcze nadające się do gotowania, pieczenia i smażenia - czyli odpowiednie do obróbki cieplnej, oprócz tego, że muszą być wyjściowo zdrowe, to powinny zachowywać te cechy również po podgrzaniu. Co to znaczy zdrowe? Znaczy to tyle, że nie powinny ulegać uszkodzeniu i ich struktura chemiczna zostaje zachowana, czyli tłuszcz nie ulega utlenianiu i rozkładowi pod wpływem światła i temperatury. Takie uszkodzone tłuszcze są szkodliwe na wiele sposobów.