17.03.2015

Potrzebujesz tylko 10 dni, żeby poczuć się wspaniale


"Nie wiedziałem jak źle się czułem, póki nie poczułem się dobrze".
Może to brzmi naiwnie, jak tani chwyt reklamowy, ale to czysta prawda. Możliwe, że też tak powiesz, kiedy dasz sobie szansę na pozbycie się nałogu jedzenia nadmiaru cukrów i niezdrowego jedzenia. Pierwszy raz poczujesz wtedy, jak to jest czuć się naprawdę dobrze i lekko, a potrzeba na to tylko 10 dni. Oczywiście to uproszczenie - może 3, a może 20, ale spróbuj chociaż te 10. Sama pozbyłam się niepohamowanego głodu i ciągłych zaparć, które nękają większość kobiet.


Jakich dolegliwości możesz się pozbyć

Ograniczenie śmieciowego jedzenia zmniejsza symptomy:
  • refluksu i zgagi
  • wrażliwych jelit (np. zespól jelita wrażliwego)
  • wzdęć 
  • zmęczenia
  • migreny
  • bólów głowy
  • stresu
  • wyczerpania nerwowego
  • bólu stawów (nawet w reumatoidalnym zapaleniu stawów)
  • wysypek 
  • swędzącej skóry

Czego unikać

Przez co najmniej 10 dni unikaj w 100%:
  • cukru w każdej postaci, także słodyczy, płatków śniadaniowych, miodu, syropów itp.
  • glutenu - to białko występujące w pszenicy, życie, jęczmieniu
  • zbóż - czyli również ryżu i gryki, komosy ryżowej, kasz wszelkich
  • nabiału - mleka, serów, jogurtów (jaja to nie nabiał)
  • roślin strączkowych - oprócz fasolki szparagowej
  • alkoholu i kofeiny
Nie oszukuj - to warunek powodzenia, żadnych "malutkich o takich kromeczek cieniutkich" (to moja ukochana babcia). Najgorsze są 2 pierwsze dni, ponieważ drastycznie zmieniliśmy dietę -  można poczuć się jak na starym poczciwym kacu. Im gorsze menu mieliśmy wcześniej, tym możemy być słabsi. Grunt to przeczekać kryzys (pić wodę, nie bać się tłuszczu i soli i nie chodzić głodnym).

Co można jeść


Świeże, prawdziwe jedzenie, nie z fabryki:
  • warzywa
  • owoce
  • jaja
  • mięso
  • ryby
  • drób
  • podroby
  • tłuszcze - masło, oliwa, smalec, oleje najlepiej nierafinowane
  • orzechy i pestki
  • pić wodę i herbaty
Przykładowe posiłki:
Śniadanie - jaja sadzone z papryką i cebulą
Obiad - szaszłyki z kurczaka i cukinii, sałatka grecka bez fety
Kolacja - koreczki z ogórka, dobrej szynki/kabanosa, korniszony, oliwki, marynowane grzybki

Picie między posiłkami, nie w trakcie. Trzy posiłki w zupełności wystarczą, najadaj się.

Polecam darmowy ebook, przygotowany przez dra Hymana, nie jest on dokładnie zgodny z zasadami, ale można się zainspirować : udostępniam TUTAJ.

Moim zdaniem większości osób nie trzeba zabraniać picia kawy i jedzenia tłustego nabiału. Jednak taki akurat program opracował dr Mark Hyman, miał jakieś tam swoje doświadczenia na pacjentach, dlatego lepiej trzymajmy się narzuconych zasad.

Film z CBS, gdzie Hyman opowiada o swoim programie:
http://www.cbsnews.com/news/sugar-flour-10-day-detox-can-combat-fat-sick-feeling/

Inny jego film na youtube na ten temat (polecam jego kanał, oprócz tematu szczepionek):



Co potem?!

Jeżeli uda Ci się wytrwać i odczujesz różnicę, nie sądzę, żebym musiała podawać nowe wskazówki. Po prostu pozostaniesz przy nowej diecie.

Można korzystać z wielu źródeł przepisów, a ja lubię najbardziej te strony:
BARBELL KITCHEN - dieta paleo, przepisy, CrossFit - #129 Pasztet z mięsa z rosołu
Against All Grain – Award Winning Gluten Free Paleo Recipes to Eat Well & Feel Great
Paleo! Przepisy z Jajem | blog kulinarny
23 Super Satisfying Low-Carb Dinners
 
Jeżeli nie poczułeś się lepiej lub dalej jest ok - po prostu tak jak wcześniej - prawdopodobnie nie potrzebujesz odzwyczajać się od cukrów. Może jesz ich mało, jesteś okazem zdrowia lub po prostu jedzenie to nie Twój problem. Wtedy może podratuj kogoś ze znajomych?

                                           buzzfeed.com

Moim zdaniem to kolejny niezły sposób na poprawienie jakości swojego życia dla tych, którzy czują, że tego potrzebują.

Zobacz inne moje posty:
Dlaczego nie warto skupiać się na pojedynczych produktach
Czego najczęściej brakuje w diecie
Co jeść na diecie niskowęglowodanowej
Refluks i zgaga - jak pomóc sobie dietą

8 komentarzy:

  1. Jeśli to jest dieta antycukrowa, to wykluczenie serów i mleka jest zupełnie zrozumiałe (laktoza).

    OdpowiedzUsuń
  2. Laktoza również jest cukrem, ale głównie chodzi o to, że nabiał również podnosi poziom insuliny, co może utrudniać chudnięcie i odzwyczajenie od słodkiego. Często też nie jest dobrze tolerowany.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przecież jedno wynika z drugiego: jest cukrem, więc podnosi poziom insuliny. I właśnie dlatego w diecie anty-cukrowej nie ma miejsca na żadne twarogi czy jogurty (które swoją drogą zbyt wiele dobrego wcale nie czynią). Dlatego to zalecenie jest zupełnie zrozumiałe, a w tekście było poddane w wątpliwość:
      >>Moim zdaniem większości osób nie trzeba zabraniać picia kawy i jedzenia tłustego nabiału.
      No więc nie, w "cukrowym detoksie" nie ma mowy o twarogach :)

      Usuń
    2. Nie zgadzam się. W tłustym nabiale jest mniej węglowodanów niż np. w średnio warzywach. Dodatkowo, dr Hyman pochodzi z regionu, gdzie nietolerancja nabiału jest dużo większa niż w naszej części Europy. Także doświadczenie z pacjentami pokazuje, że tłusty nabiał często się sprawdza. Dieta po prostu musi być indywidualna.

      Usuń
  3. Super taki detoks na wiosne, tylko na poczatku moze to byc bardzo trudne i wymagac silnej woli. Pozdrawiam serdecznie Beata

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czym jest te kilka dni w obliczu całego dalszego życia ;)

      Usuń
  4. A co jesli dodatkowo nie jem mięsa?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest to - nie ukrywam - trudna sytuacja. Polecam ryby i jaja, jeżeli ryby również odpadają, źródła wartościowych substancji odżywczych się kurczą i zostają tylko roślinne źródła białka, które niestety nie są optymalne przez brak niektórych witamin i tłuszczów, dużo drazniących układ trawienny substancji w straczkach, nieoptymalny skład aminokwasowy. Oczywiście można tak funkcjonować, ale powtarzam - nie jest to optymalne podejscie.

      Usuń